Poveşti despre fetiţe timide şi căsuţele cu poveşti

Una dintre surprizele extraordinar de pozitive din acest an, care a strans peste 30 milioane de vizualizări pe YouTube a fost o fetiţă care a câştigat concursul de 1 milion de dolari din Statele Unite „Americans Got Talent”; fetiţa de 12 ani, a povestit lumii intregi că ea a fost un copil extrem de timid şi retras şi care, în urmă cu doi ani a rugat-o pe mama ei să ii cumpere o păpuşă care să o ajute să îşi depăşească emoţiile şi timiditatea şi cu care să vorbească şi să cante, pe scurt , o păpuşa care să o ajute să comunice cu lumea din jurş a descoperit că are talentul de a vorbi şi cânta fără să deschidă gura (este ventriloc) dar ceea ce a fost extraordinar în această poveste este curajul pe care l-a insuflat copiilor din toata lumea să vorbească prin şi cu ajutorul păpuşilor.

În ce masură ne putem ajuta copilul timid să comunice cu noi şi cu ceilalti din jur şi să işi exprime sentimentele şi gândurile? Şi toate acestea în condiţiile în care mai mult din jumatate din timpul său copilul îl petrece la grădiniţă, cu o bonă sau chiar singur acasă, tentat de calmitatea şi siguranţa jocurilor de computer sau de televizor: acestea nu-i cer nici să vorbească nici să ia nici un fel de atitudine. Atunci ce prieten bun, în afară de prietenul invizibil –teroarea părinţilor – ar putea să îi fie mereu în preajmă ca şi prezenţă reală? Din experienţa împărtaşită a unor parinţi grijulii şi preocupaţi de această problemă, răspunsul ar fi: un căţel, o păpuşă,  un ansamblu de jucarii de tip LEGO sau de tipul celor care care să le stimuleze creativitatea, imaginaţia şi dorinţa de comunicare. Printre aceste propuneri, special pentru fetiţe există căsuţele din poveşti de pe site-ul www.dinpoveşti.ro.

Dacă eşti mămică de fetiţă, vizionează împreună cu fetiţa ta site-ul şi alege o căsuţă care îi place ei. Este foarte important ca ea să aleagă singură întrucât imaginaţia ei deja va începe să lucreze din momentul în care privirea i  se va opri la una dintre căsuţe. Fiecare produs are o prezentare scurtă, dimensiuni iar galeria foto este plină de culori şi toate detaliile sunt vizibile la prima cercetare din partea fetiţei. Dupa ce şi-a ales căsuţa, întreab-o de ce a ales-o pe aceea. Va fi primul lucru pe care îl vei afla despre ea. Probabil că va alege una dintre căsuţele închise în care ea poate să îşi aseze în secret jucăriile doar cum numai ea ştie. Va fi căsuţa ei, secretul ei, viaţa şi hobby-ul ei. Nu uita să îi prezinţi şi restul accesoriilor: o lampă de noapte pentru serile în care aşteaptă să adoarmă cu ochii la capodopera ei, câteva figurine pentru acestea vor fi cele cu care ea va sta de vorbă şi care îi vor cunoaşte cel bine marile ei probleme şi micile ei secrete.

Asamblaţi împreună căsuţa. Va fi un lucru făcut împreună pe care îl va ţine minte toată viaţa. Căsuţa nu este greu de asamblat, nu se prinde cu cuie şi nici nu prezintă nici un fel de motiv de îngrijorare că s-ar putea lovi. În plus, căsuţa poate fi aranjată în interior aşa cum îşi doreşte ea. Tu trebuie doar să o îndrumi cu locul firesc al lucrurilor: masa şi scaunele stau în bucatarie, patul stă în dormitor, locul pernuţelor este pe scaune, ceştile de ceai stau în dulapul din bucatarie, hăinuţele păpuşilor stau în dulapul din dormitor. Dacă va alege un model cu mansardă,  acolo îi poţi da voie să pună tot ce doreşte, este locul în care unele mistere pot să apară şi sa fie sursa voastră de poveşti.

Apoi urmează să îi menţii înteresul pentru căsuţă şi, cel mai important, să încerci să faci parte şi tu din viaţa căsuţei ei, alături de ea. Optează, de exemplu, pentru o băncuţa în faţa casei şi propune-i doi gândăcei, doi arici sau două figurine feminine, tu şi ea. Veţi sta pe băncuţa din faţa casei şi veţi putea pălăvrăgi cum a fost la grădiniţa sau la şcoală, ce e nou pe canalul de desene animate, ce ispravi au facut copiii din grupa ei, ce a mai zis doamna învătătoare sau educatoare, ce aţi mâncat în pauză. Întîi mai puţin, apoi mai mult. Totul se reduce la o încuraja să vorbească.

Apoi vei putea să o îndemni să aducă în căsuţa ei pe tati sau un fraţior, sau caţelul sau chiar o colegă de şcoală sau grădiniţa care îi place ei. Pentru fiecare dintre aceştia mai adaogă câte o figurină. Din nou, las-o pe ea să alegă întrucât, în mintea ei, fiecare figurină va simboliza o persoană reală.

Las-o să aducă şi personaje negative. Vei afla dacă îi este teama de cineva sau de ceva sau dacă există ceva ce îi provoacă în mod special emoţii, timiditate sau panică.

Apoi ajut-o să creeze; mai întâi inventează tu povestea, incluzând cu grijă personajele. Dacă nu-ţi ajung, mai adu în căsuţă mici obiecte de decor din casă cum ar fi jucării mici, piese de Lego, diverse decoraţiuni, bucăţele de textile, hârtie colorată; toate aceste îi vor stimula curiozitatea şi creativitatea şi întrebările „De ce?”, „Cum?”, „De unde?” vor începe să curgă apoi va începe ea însăşi să creeze propriile accesorii.

Apoi va incepe ea să intervină în poveşti, canalizând cursul evenimentelor după placul ei. Vei afla dacă gândeşte pozitiv sau negativ, lucru care îţi va arăta în ce stadiu este timiditatea ei; dacă vorbeşte în şoaptă şi se opreşte atunci când te apropii tu însemnă că încă nu are curajul să îşi spună povestea cu glas tare. Încurajeaz-o punându-i întrebări, să pună nume tuturor personajelor şi să vorbească despre ele. Vei vedea că în curând îţi va povesti şi îţi va cere să faci parte din poveştile ei pentru ca tu eşti cea mai importantă piesă din viaţa şi din casuţa ei.

Apoi va creşte iar rolul căsuţei se va schimba… dar aceasta este deja o alta poveste viitoare..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *